Aktivitet 1:
Mød en vagtel
Målet for børnenes udbytte:
Tilegne sig begreber om fugle - Bedre viden om fugle
At få sanselige erfaringer med hvad vagtlerne spiser (Hvad kan vi medbringe?)
- Vagtel mad
- Melorme
- Frugt og grønt
- Bænkebiddere
- tissemyrer
De tegn på læring
Bruger de begreber om vagtlerne som de er blevet præsenteret for
Interesse for vagtlerne og maden
Engagement
Vi vil starte med at snakke om fuglen.
- Hvad kan vi se? → Næb, fjer, kløer (billeder)
- Hvilken farve har fuglen?
- Har den vinger?
- Kan den flyve?
- Se på forskellige fjer
- Hvordan bevæger den sig?
- Hvad spiser den?
- Billeder
Sanseposer med mad som vagtlerne spiser
- Hvem vil holde en vagtel?
Mulighed for at holde vagtelen, men også blot mulighed for at røre den hvis nogen ikke har lyst til at holde den, eller blot kigge på den. Så der er deltagelsesmuligheder for alle. Der kan også være mulighed for at holde en fjer eller måske et æg hvis det kan have interesse.
Vidensformer:
De tegn på læring
Bruger de begreber om vagtlerne som de er blevet præsenteret for
Interesse for vagtlerne og maden
Engagement
Vi vil starte med at snakke om fuglen.
- Hvad kan vi se? → Næb, fjer, kløer (billeder)
- Hvilken farve har fuglen?
- Har den vinger?
- Kan den flyve?
- Se på forskellige fjer
- Hvordan bevæger den sig?
- Hvad spiser den?
- Billeder
Sanseposer med mad som vagtlerne spiser
- Hvem vil holde en vagtel?
Mulighed for at holde vagtelen, men også blot mulighed for at røre den hvis nogen ikke har lyst til at holde den, eller blot kigge på den. Så der er deltagelsesmuligheder for alle. Der kan også være mulighed for at holde en fjer eller måske et æg hvis det kan have interesse.
Vidensformer:
I vores aktivitet gør vi især brug af analog viden. Børnene vil få en masse sanselige oplevelser med dyrene, både idet de møder vagtlerne, taler om hvad vi kan se på dem, mærker deres fjer, mærker og måske smager på det de spiser. Vi kommer til at sammenligne det med noget de nok kender, nemlig høns, da de minder meget om hinanden.
Vi gør også brug af den dialogiske viden, vi kan ikke undgå at vi også taler om det de oplever sammen med vagtlerne, taler om de sanselige oplevelser de får når de mærker vagtlen, eller når vi sammenligner vagtlens fjer, mad, fødder eller størrelse med hønsenes.
Børnenes får kropslig viden, det er ikke en aktivitet hvor de er særlig fysisk aktive, da de skal sidde ned, og vagtlerne kræver at de er lidt rolige. Men de kommer til at bruges deres hænder især når vi de skal gætte vagtlernes mad i sanseposer.
Aktivitet 2:
Byg din egen raket.
I små grupper på 2-4.
Byg din egen raket.
I små grupper på 2-4.
Målet for børnenes udbytte:
Samarbejde / fællesskab
Forudsige, opstille hypoteser, undersøge og konkludere
Tegn på læring:
Børnene taler med hinanden om rakettens opbygning.
Børnene udviser engagement for aktiviteten
Samarbejde / fællesskab
Forudsige, opstille hypoteser, undersøge og konkludere
Tegn på læring:
Børnene taler med hinanden om rakettens opbygning.
Børnene udviser engagement for aktiviteten
Vi medbringer rampen, da den er sværere at bygge og det er vigtigt at den er bygget rigtigt så det hele fungere. Den kunne børnene være med til at bygge i en lidt ældre målgruppe eller hvis vi havde mere tid.
Raketten bygges ved at rulle en avis om et rør fra rampen. Det skal rulles tæt, men stadig kunne sættes uden om røret. Derefter skal der laves styrefinner, det er en god ide med 3 finner. Vi vil lade børne selv styre hvor mange de vil sætte på, på den måde kan de undersøge og opstille hypoteser for hvor mange der er brug for, for at den flyver godt.
Når børnene har lavet sin raket, kan de konkurrere om hvis raket der kan flyve længst.
Raketten bygges ved at rulle en avis om et rør fra rampen. Det skal rulles tæt, men stadig kunne sættes uden om røret. Derefter skal der laves styrefinner, det er en god ide med 3 finner. Vi vil lade børne selv styre hvor mange de vil sætte på, på den måde kan de undersøge og opstille hypoteser for hvor mange der er brug for, for at den flyver godt.
Når børnene har lavet sin raket, kan de konkurrere om hvis raket der kan flyve længst.
Kommentarer
Send en kommentar