Vores friluftstur d. 9-10. juni 2022
Planlægning og ankomst
Under planlægning kunne alle byde ind og vi var gode til at hjælpe hinanden med at finde de forskellige ting som skulle med på turen. Der var nogen som var lidt mere perifer deltagende, men dette var også med til at skabe plads.
Undervejs til Bergs Plads var der nogen som farede vild og begyndte at kører hen ad en markvej inden der ringede for at blive guidet.
Da vi var nået frem til Bergs Plads blev der skabt meget samarbejde og samtidig blev der brugt kommunikation over hvem der bar hvad, så alle kunne hjælpe til.
Sophie kilde
Vi startede med at gå en tur, for at lære området at kende.
Du skal ikke lade dig forskrække af de røde belægninger i kildedammen og afløbet. Det er okker, altså jern, som der er ca. 100 gange mere af i Sophies kilde end i almindeligt postevand. Det er ufarligt, ja, nogen mener ligefrem at kildevandet er helbredende, så drik bare løs.
Nogle smagte på vandet, og andre ville ikke. Vi kunne tydeligt smage jern i vandet.
Dyr og planter
Der var mange forskellige dyr og planter, så vi har taget et udpluk af nogle af dem.
Til at fange dyr på land har vi brugt insektnet men til at starte med skulle vi lige finde en teknik, så der kom dyr i nettet.
Vi fangede bl.a. bænkebidder, fluer, mariehøns osv. Men der var en overvægt af bænkebidder. Vi havde dog brug for en teknik for hvordan vi kan få dyrene ud af nettet igen, da nogen af dem sad fast.
Derudover fandt vi også en oliebiller, termitter og skovskarnbasse på vores gåtur
Vi fandt også forskellige planter som vi identificerede med google lens og PlantNet appen. Nogle af de planter vi fandt var gul Iris, høst borst, bregner osv.
Vi snakkede om at vi i skoven manglede viden, eller der var mange ting vi ikke vidste. Men vi undersøgte det med forskellige apps. Vi behøver ikke nødvendigvis vide det hele inden vi tager i skoven, vi kan undersøge naturen sammen med børnene og finde viden om netop det de er optaget af derude, bare vi har det rigtige udstyr.
Knob - aktivitet
Vi startede med en knob aktivitet. Her lærte vi først råbåndsknob.
Råbåndsknob:
Funfact: Kan holde op til 10 mennesker.
Snitte - aktivitet
Morse aktivitet:
Forklaring med morsekode SOS:
Lang → streg (grå)
Kort → prik (hvid)
Overnatning
Derudover var det fasinerende og lidt skræmmende at vågne op til at det larmede på pladsen og alle stadig sov men også interessant at obeservere det/de dyr som løb nysgerrig rundt. Men det kunne også have været fedt hvis man nemmere kunne have set dyret f.eks. hvis vi havde medbragt en vildtkamera.
Dessert.
Skære bananen op
Proppe chokolade i
Pak det grundigt ind i staniol
Læg det på bålet
Tag det ud efter ca. 15 min.
Lad dem køle af
Morgenmad:
Bananerne og æggesandwich
Det var en teknik Madita havde prøvet til spejder, men vi vidste ikke præcis hvordan det skulle gøres. Vi prøvede at forudsige og skabe hypoteser. Vi var i tvivl om hvor meget sølvpapir der skulle rundt om. vi var også i tvivl om de skulle i gløder eller ind i flammerne, og hvor lang tid de skulle ligge der, vi kunne ikke kigge til dem, da de var pakket ind. nogle af ægge sandwichene undersøgte vi ved at tage dem ud og pakke dem ud og endte med at lægge dem ind igen. Vi observerede dem i bålet, ved at holde øje med om sølvpapiret blev sort. Vi vendte dem om da de blev sorte på den ene side. Vi eksperimenterede med begge retter, da det ikke var noget vi havde prøvet før og som sagt ikke vidste præcis hvordan det skulle laves. Vi kommunikerede igennem det hele for at høre hinanden tanker til tilberedningen og hinanden hypoteser. Konklusionen blev for både bananerne og sandwichene at det var bedst hvis de kom direkte i flammer og skulle ligge der i ca. 15 min.
Vi eksperimenterede også da vi lavede rør æg over bål. Vi ville have lavet dem direkte på bålpladen, men blev opstillet en hypotese om at det nok ville blive svært, da æggene nok ville løbe af pladen. I stedet lavede vi dem i tærtefade, og brugte bålpladsen som et komfur og fadene som en slags pande. Vi brugte også bålpladsen til at lave bacon og bananpandekager på.
Forudsige.
Observere
Undersøge
kommunikere
Eksperimentere.
Drage konklusioner.
Hvad er godt ved turen?
Vi tænker at denne fælles tur har været med til at bringe os tættere sammen som hold og lærte hinanden bedre at kende og vi har alle været åbne overfor hinanden og lært at kende hinanden på en anden måde end hvis det havde været på skolen. Derved har de “grønne områder … betydning for vores humør samt følelse af overskud og selvsikkerhed” (Bentsen et al., 2009, s. 121) - Psykisk velvære
Vi synes naturen var med til at skabe ro og plads til alle vores forskelligheder og de ting man havde planlagt i studiegruppen var gode til at samle studiegruppen og noget fælles. Derudover var vi gode til at hjælpe hinanden indbyrdes så der var en som skulle sidde selv og lave noget. Da maden skulle på bålet, var der nogen som ikke var så vilde med at skulle sætte maden over på bålet, så var der andre som tog over og derved blev der skabt en deltagelsesbane for alle.
Kommentarer
Send en kommentar