Udviklingsprojekt del 1.



1. Undring / problemstilling – Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.



Vi undrer os over hvordan man kan arbejde mere naturfagligt med vuggestuebørn?


Fjordløkke vuggestue?


2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.



Vi undrer os over at vuggestuebørn ikke bruger udearealerne mere. Statistikkerne viser at det er dem der kommer mindst ud i løbet af dagen. Vi ønsker at blive klogere på hvorfor det kan være at det er så lavt og hvad der skal til for at bruge naturen mere, så vuggestuebørn også får oplevelser med naturen.

  





2. b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.




Broström, S. & Frøjkær T. (2016) Science i vuggestue og børnehave. nr. 1. s.21-34.


Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.


Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen. Center for børn og natur. https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf


Winther, K. (2010) Naturvejledning for 0-3 årige. Naturvejledning. 19. årg. nr. 1. s. 28-29.
https://natur-vejleder.dk/wp-content/uploads/2016/05/NATURvejleder-2010-1-Naturvejledning-for-sm%C3%A5b%C3%B8rn.pdf



Mikroforsker metoden. 


Interviews med vuggestuepædagoger, spørge ind til hvorfor de ikke kommer mere ud, hvad de laver når de er udenfor, deres oplevelser med børnene og deres naturerfaring (udvikler det sig)…



Vi overvejer video analyser, da vi på den måde kan (gen)se det og læse børnene og deres ansigtsudtryk for at se tegn på læring.

Kommentarer

Send en kommentar